Gyakori hibák, amiket új dolgozóként elkövetünk

Gyakori hibák, amiket új dolgozóként elkövetünk

Az első napok, hetek egy új munkahelyen mindig rendkívül izgalmasan és mozgalmasan telnek. Új környezet, új kollégák, új impulzusok – ezek mind-mind olyan tényezők, amik várakozással töltik el a legtöbb embert az új munkát illetően. Ugyanakkor vannak olyanok is, akikben ezek a tényezők inkább félelemmel, kétellyel és szorongással teli érzéseket váltanak ki, amivel egy bizonyos szintig semmi probléma, azonban egy adott szinten túl ez már hatással van kisugárzásukra, illetve teljesítményükre is.

Új dolgozóként természetes, hogy mindenki a legjobbját szeretné nyújtani különösen az első napokban, hetekben. Azonban, ha igazak ránk a fentebb leírt, negatív töltetű érzések, akkor jó ha vigyázunk, mert könnyen olyan hibákat véthetünk, amivel negatív benyomást tehetünk akár az új kollégákra, akár az új feletteseinkre. A következőkben azokat a leggyakoribb hibákat fogjuk sorra venni, melyeket egy új munkahelyi közegben legnagyobb eséllyel elkövethetünk, és ezek megelőzése érdekében néhány tanáccsal is fogunk szolgálni.

Az új munkahely folyamat összehasonlítgatása a régivel

Új alkalmazottként a legfontosabb feladatunk, hogy minél hamarabb megismerkedjünk a pozíciónk feladataival, munkafolyamataival. Ha korábbi munkahelyünkből adódóan van már tapasztalatunk az adott területen, és bizonyos folyamatokat hatékonyabbnak találtunk ott, azt nem biztos, hogy a legbölcsebb döntés rögtön az első napokban szóvá tenni. Az más kérdés persze, ha kimondottan kikérik a véleményünket egy folyamat optimalizációjával kapcsolatban, azonban ebben az esetben is törekedjünk arra, hogy konstruktív kritikát fogalmazzunk meg és kerüljük a kollégák megbántását.

Nem kérdezünk

Természetesen az első napokban mindenki igyekszik a tanulékonyságát bebizonyítani, és minél előbb önállóvá válni a feladatok megoldását tekintve. Könnyen eshetünk azonban abba a hibába, hogy nem kérdezünk eleget, és ez jelentősen hátráltathatja betanulásunk sikerességét. Merjünk megszólalni és segítséget kérni, ha bizonytalanok vagyunk valamivel kapcsolatban, vagy nem teljesen értjük az eljárás logikáját. Az első hetekben gyakorlatilag semmit nem ciki megkérdezni, több hónapot követően viszont már lehet, hogy kellemetlen lesz 1-2 dologra rákérdezni, pláne ha azok az alapvető feladatainkkal kapcsolatosak.

Nem próbálunk beilleszkedni

A beilleszkedés egy introvertált személyiségű ember számára különösen nehéz lehet. Ugyanakkor az első hetekben semmiképp sem tehetjük azt meg, hogy egyik kollégánk felé sem mutatunk semmiféle érdeklődést. Biztosan ők is tesznek majd lépéseket, és nemtanácsos egy ebédmeghívást vagy egy közös kávézás lehetőségét visszautasítani a kezdeti időszakban. Ez jó lehetőséget teremhet a számunkra is, hogy hasznos tippeket kapjunk a munkánkkal kapcsolatban, illetve jobban megismerhetjük azokat, akikkel egy csapatban fogunk dolgozni.

Munkahelyi beilleszkedés

Nem vállalunk többet a minimálisnál

Egy új munkahelyre érkezve készen kell állnunk túllépni azon, hogy kizárólag a munkaköri leírásunknak megfelelő feladatokat vagyunk hajlandóak ellátni. Igyekezzünk minden alkalmat kihasználni a bizonyításra a kezdeti időkben, és ha a főnökünk megkér egy feladatainkon túlmutató projektben való részvételre, akkor azt ne utasítsuk vissza a munkaköri leírásra mutogatva.

Nem tulajdonítunk jelentőséget a soft skilleknek

Sokan esnek abba a hibába, hogy kizárólag a pozíciójuk gyakorlati ismereteinek elsajátítására törekednek, és nem fordítanak energiát olyan tulajdonságokra, mint pontosság, figyelmesség vagy udvariasság. Ezek elhanyagolása egy olyan munkatárs részéről is nagy tiszteletlenség, aki már többéve a cégnél van, nemhogy egy új kollégától.

Ha úgy érzed készen állsz a munkahelyváltásra és egy új közegben próbálnád ki magad, nézz körül a https://nyiregyhazaallas.hu/ főoldalán a legújabb lehetőségekért.

 

NyiregyhazaAllas.hu / N.G.