Számos pozíció tekintetében elengedhetetlen, hogy kiváló kommunikációs képességekkel rendelkezzünk. Jellemzően ezek olyan munkakörök, ahol nagy szerepet kap az ügyfelekkel való kapcsolatteremtés, kapcsolattartás. Ezenkívül vezetői pozíciókban is elengedhetetlen, hogy az adott vezető könnyedén megtalálja a közös hangot a beosztottjaival. Ugyanakkor mi a helyzet azokkal, akik híján vannak ezen képességnek? Ők egy életre elesnek ezektől a munkaköröktől, illetve esélyük sincs jó vezetővé válni?
A válasz a kérdésben megfogalmazott mindkét állításra nagyon egyszerűen csak ennyi: nem. A kommunikációs képességek, azon belül is az üzleti vonal, többi soft skillhez hasonlóan fejleszthetők. A fejlődésért pedig érdemes mindent megtenni, hisz rendkívül megkönnyíthetjük vele boldogulásunkat a munkaerőpiacon. Már önmagában a jó kommunikációval könnyebben adjuk el magunkat egy állásinterjún, továbbá olyan területeket is megnyithat előttünk (pl. sales), ahol a kapcsolatteremtés jelenti a munka gerincét. De miként érhetünk el fejlődést kommunikációnkban? A következőkben ehhez hozunk néhány tanácsot.
Figyeljünk a nonverbális kommunikációra
A nonverbális kommunikációra sokszor nem fordítanak kellő hangsúlyt az emberek, pedig fontossága megkérdőjelezhetetlen. Mindig tartsunk szemkontaktust, akkor is, ha mi beszélünk és akkor is, ha csak hallgatunk. Továbbá kontrolláljuk a testtartásunkat, illetve mimikánkat, próbáljuk egyfajta magabiztosságot sugallni.
Hallgassunk figyelemmel
Ahogy a nonverbális kommunikáció szerepét is gyakran lebecsülik az ember, úgy igaz ez az aktív hallgatáséra is. Nem elég csupán, hogy meghallgatjuk azt, amit valaki mond, hanem közben figyelnünk kell a hanglejtését is a mondandója mögött megbúvó érzelmi töltet megértése érdekében. Aktív hallgatóként képessé válunk az üzenet átfogalmazására, összefoglalására, ennek segítségével pedig releváns kérdéseket tudunk feltenni, vagy átgondolt véleményt nyilvánítani.
Figyeljük a reakciókat mikor beszélünk
Sok következtetést levonhatunk a kommunikációnkat illetően, ha figyeljük a kollégák reakcióját mikor beszélünk. Figyeljük meg miként reagálnak a negatív, illetve pozitív töltetű mondatainkra, vonjuk le következtetéseket azzal kapcsolatban, hogy összességében keresik-e a velünk való interakció lehetőségét, vagy sem. Ha úgy érezzük, hogy nem, akkor vizsgáljuk meg annak okait. Lehet, hogy például egyszerűen csak unalmas, ahogy beszélünk. Ebben az esetben játszunk hangmagasságunkkal, beszédünk tempójával, sőt esetenként a csendet is használhatjuk figyelemfelkelkeltésre.
Gyakoroljunk telefonbeszélgetésekkel
Manapság az emberek nagyrésze már az írásbeli kommunikációt részesíti előnyben információátadás céljából, ugyanakkor a telefonálás hatékony módszer lehet arra, hogy fejlesszük verbális kommunikációnkat. Ezesetben ugyanis kizárólag a hangunkra támaszkodhatunk, a gesztikulációnk és testtartásunk egyáltalán nem kap szerepet. Ilyenkor függetlenül attól, hogy a főnökünkkel vagy ügyféllel beszélünk törekedjünk a tiszteletteljes hangnem megadására, arra, hogy érthetően fogalmazzunk és a másik fél meghallgatása is lényeges szempont.
Ne feledkezzünk meg az írásbeli kommunikációról sem
A vállalati életben az írásbeli kommunikáció szerepe megkérdőjelezhetetlen, így ezt a területet sem szabad elhanyagolnunk. Az első és legfontosabb, hogy a helyesírásunkra kellő mértékű figyelmet fordítsunk, mielőtt például elküldünk egy céges körüzenetet. Ezenkívül fontos, hogy a hangnemet, megszólítást jól válasszuk meg, továbbá a tartalmat tekintve alapigazság: a kevesebb néha több. Ez azt jelenti, hogy igyekezzünk mindent a lehető legegyszerűbben, legegyenesebben megfogalmazni. Ezek megvalósítása sok olvasással, illetve aktív gyakorlással kivitelezhető.
Ha úgy érzed hasznosítanád kommunikációs képességeidet a munkaerőpiacon, nézz körül a https://nyiregyhazaallas.hu/ főoldalán a legfrissebb ajánlatokért.
NyiregyhazaAllas.hu / N.G.